fbpx

Pleistocene megafauna (mammoths, mastodons, giant ground sloths) – were they butchered by humans? A zooarchaeological analysis

Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych oraz Projekt WOOLRHINOPOLI – poświęcony badaniom nosorożca włochatego z Europy, w tym Polski – mają przyjemność zaprosić Państwa na wykład:

 Pleistocene megafauna (mammoths, mastodons, giant ground sloths) – were they butchered by humans? A zooarchaeological analysis.

Haskel Greenfield, Distinguished Professor, University of Manitoba, Manitoba, Canada

25 listopada 2024

godzina 13.00
Instytut Geologii (sala 14)

Megafauna jest zwykle definiowana jako grupa największych gatunków lądowych w społeczności zwierząt lub ekosystemie. Współcześnie, przedstawicielami megafauny są między innymi słonie, nosorożce, hipopotamy, żyrafy i niedźwiedzie. Wiele szczątków (kości, zęby) megafauny z osadów plejstoceńskich jest znajdywana w zaburzonych kontekstach geologicznych i archeologicznych przez co nie jest łączona z dowodami obecności i zachowań społecznych człowieka (np. narzędziami kamiennymi, paleniska). Jednak niektóre okazy megafauny wykazują obecność rowków, które mogą być świadectwem działalności człowieka lub efektem czynników naturalnych (np.: toczenia / deptania). Podczas wykładu zostaną przedstawione metody ich rozróżniania, w szczególności metody wysokiej rozdzielczości. Prześledzimy ślady na powierzchniach kości mamutów, mastodontów i leniwców naziemnych jako przykładowe z Polski i Ameryki Północnej. Konkluzja jest taka, że ludzka kolonizacja tych regionów nastąpiła wcześniej niż zwykle wykazywano.

Wydarzenie ma rangę wykładu wydziałowego, który jest po raz pierwszy organizowany na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych.

Wykład będzie stacjonarny, w języku angielsku i będzie trwał około 45 minut.

Wstęp wolny 😊

Serdecznie zapraszamy bo warto posłuchać o wielkich lądowych ssakach z dwóch kontynentów!

Wydarzenie jest finansowane z grantu Narodowego Centrum Nauki (2021/43/B/ST10/00362).

WOOLRHINOPOLI Projekt https://woolrhinopoli.amu.edu.pl/

Scroll to Top